پودر قطعه شویی چیست؟

پودر قطعه شویی یا همان مواد قطعه شویی به محصولاتی اطلاق می شود که در شرایط ساختاری خاصی، باعث شکسته شدن پیوند چربی و کربن بلک و دوده، از سطح قطعات صنعتی و خودرویی می شود. پودر قطعه شویی یا مواد چربیگیر، به مواد آلومینیوم شور یا چدن شور معروف هستند که به کمک دستگاه های قطعه شویی، عوامل خارجی، روغن و گریس و گرد و غبار و … را از سطح سیلندر و سرسیلندر و قطعات آلومینیومی و چدنی شستشو می دهند.

طبق  استاندارد اعلامی انجمن ضد خوردگی، چربیگیری و جرمگیری قطعات صنعتی فلزی (آلومینیوم، چدن، آهن و …)، شستشوی این قطعات، باید در محیط های قلیایی صورت بگیرد. در مواد تشکیل دهنده پودرهای قطعه شویی، جهت جلوگیری از اکسید شدن مجدد و خوردگی های احتمالی در روند شستشوی قطعات صنعتی، باید حتما از اینهیبیتور و یا همان مواد ضد خوردگی استفاده شود.

انواع پودر قطعه شویی:

  1. به صورت پودر قطعه شویی (در بسته بندی10 کیلوگرم و 20 کیلوگرم با لفاف نایلون و کیسه های لمینیتی)
  2. به صورت مایع قطعه شور

دلیل استفاده پودر قطعه شویی:

دلیل استفاده از پودر قطعه شویی و چربیگیرها در صنعت، این است که به دلایل بسیار زیادی امکان تعویض قطعات در خودرو و قطعات صنعتی وجود ندارد. هزینه ی استفاده از پودر قطعه شویی و مواد قطعه شور در دستگاه های قطعه شویی به دفعات، بسیار ارزان تر از تعویض و نو کردن برخی قطعات آلومینیومی و چدنی، از جمله سیلندر، سرسیلندر، گیربکس و قطعات صنعتی دیگر می باشد.

به همین دلیل است که جهت تغییرات و عملیات تراشکاری و جرمگیری و لایه برداری چربی ها و زنگ زدگی ها از روی قطعات صنعتی و خودرویی، ملزم به استفاده از پودر قطعه شویی می باشیم.

یکی از مزیت های پودر قطعه شویی موتوواش همین سرعت بالای جرمگیری و بالا بردن میزان براقیت قطعات آلومینیومی است که بدون اندکی کف و بو، قطعات خودرویی و صنعتی را به نویی روز اول باز می گرداند، پس در هزینه ها صرفه جویی خواهد شد.

نحوه استفاده پودر قطعه شویی:

پودر قطعه شویی در دمای 60 الی 70 درجه سانتی گراد در دستگاه های قطعه شویی قابل استفاده صنعتگران و تعمیرکاران محترم خودرو می باشد.

برای استفاده از پودرهای قطعه شویی در دستگاه قطعه شویی، بهتر است در ابتدا آب دستگاه قطعه شویی را، حداقل به دمای 60 درجه سانتی گراد رسانده و سپس به ازای هر صد لیتر آب در مخزن دستگاه قطعه شویی، 2.5 کیلوگرم از پودر و مواد قطعه شور را ابتدا درون ظرف پلاستیکی با آب ولرم مخلوط کرده و سپس به آب داغ درون مخزن دستگاه قطعه شویی اضافه نمائیم.

دلیل اصلی این نحوه ترکیب پودر قطعه شویی، به جهت جلوگیری از تشکیل کلوخه و سنگ ریزه های چسبنده به دیواره مخزن دستگاه قطعه شور می باشد.

بعضا دیده می شود که در زمان تخلیه آب کثیف از دستگاه قطعه شویی، شاهد کلوخه های سنگی ریز و درشتی در قسمت شیر تخلیه دستگاه قطعه شور باشید که همان پودرهای قطعه شویی هستند که بدون رقیق کردن مستقیم به مخزن دستگاه قطعه شور اضافه شده اند. این پودرهای قطعه شویی، بر اثر شوک حرارتی به کلوخه های ریز و درشت تبدیل می شوند.

این کلوخه ها بعضا ممکن است به دیواره ی مخزن دستگاه قطعه شور شما بچسبند و در طول زمان باعث پوسیدگی و تخریب دستگاه قطعه شویی و در نهایت سوراخ شدن مخزن دستگاه موتورشویی شما شوند. پس بهتر است با کمی صبوری و پیروی از دستورالعمل استفاده از هر نوع از پودر قطعه شویی، به طول عمر دستگاه سیلندرشور و دیرتر دشارژ شدن مواد قطعه شور کمک کنیم.

نحوه صحیح ترکیب پودر قطعه شویی، رابطه ای مستقیمی با ماندگاری مواد قطعه شور و مصرف کمتر این مواد در داخل دستگاه قطعه شور و افزایش طول عمر مخزن دستگاه قطعه شویی دارد.

 

عملکرد پودر قطعه شویی موتوواش و میزان رضایت صنعتگر عزیز:

https://www.aparat.com/v/z3sxW

3 نکته مهم، جهت صرفه جویی در مصرف پودر قطعه شویی:

3 عامل بسیار مهم و اساسی در طول عملیات قطعه شویی وجود دارد که به همکاران محترمی که از دستگاه های قطعه شویی استفاده می کنند توصیه می شود، به جهت بالا بردن راندمان بهتر دستگاه قطعه شویی، رعایت نمایند.

اولین عامل مهم در قطعه شویی میزان مصرف پودر قطعه شویی یا همان مواد قطعه شور می باشد که در ابتدای مقاله به آن اشاره شده که میزان شارژ مخزن دستگاه قطعه شور بین 2 الی 2.5 درصد حجمی، از مواد قطعه شور می باشد.

دومین پارامتر مهم و اساسی، توجه به میزان دمای آب دستگاه قطعه شور می باشد که بهتر است بین 60 الی 70 درجه سانتی گراد باشد.

توصیه می شود که دمای مخزن قطعه شور بالای 60 درجه باشد، زیرا مواد قطعه شور به دلیل پایه معدنی که دارند، در دمای 60 درجه اکتیو(فعال) شده و شروع به شکستن پیوند چربی می کنند. پس در دمای بالای 70 درجه می توانند به خوبی عمل کرده و شستشویی مطلوب و عالی رات به انجام برسانند. در فصل سرما به دلیل افت دما پس از بارگزاری دستگاه قطعه شویی معمولا مشکلاتی از دیر تمیز شدن قطعات، کف کردن مخزن قطعه شویی و از بین نرفتن چربی، در داخل شیارهای قطعات به وجود می آید. که این مشکلات به راحتی با کمی افزایش پودر قطعه شور به مخزن دستگاه قطعه شور از بین می رود.

سومین عامل مهم در عملیات قطعه شویی، زمان قطعه شویی می باشد که با بالا بردن یکی از دو عامل فوق می توانید این عامل را در عملیات قطعه شویی، کاهش دهید.

به طور مثال دستگاه قطعه شویی شما مخزنی 100 لیتری دارد.

2.5 کیلوگرم پودر قطعه شویی را در آب ولرم رقیق کرده و سپس به آب 70 درجه دستگاه اضافه کنید و در مدت زمان حدودا 30 دقیقه عملیات قطعه شویی را در دستگاه موتورشور خود استارت کنید.

اگر میزان مواد قطعه شویی را به 3% افزایش دهید و دمای آب مخزن دستگاه قطعه شویی را هم تا 80 درجه افزایش دهید. مدت زمان عملیات سیلندرشویی، تا 10 الی 15 دقیقه کاهش می یابد. البته باید توجه داشته باشیم که به دلیل پایه ی معدنی مواد قطعه شویی، نمی توانیم بیشتر از 3.5 درصد مخزن دستگاه قطعه شور را شارژ نماییم. زیرا عمل اشباع رخ می دهد و دستگاه معکوس عمل می کند و مواد قطعه شویی هیچ کمکی به عملیات شستشو تا زمان رقیق شدن آب دستگاه قطعه شور نمی کنند.

 

صفحه اینستاگرام موتوواش را دنبال کنید!